lørdag 9. mars 2013

Nye valg.

Nye valg, eller justering av gamle.

En lørdags morgen er fantastisk!
Jeg har lagt bak meg en arbeidsuke, hvor innsatsenen vurderes av meg selv som tilfredsstillende, og jeg kan nå ta med meg kaffekoppen og pc`n opp i senga.
Og der kan jeg være og bare kose meg, for som de sier i flere reklamer
< det har jeg fortjent!>

Jeg logger meg inn og "går strake veien" til Facebook, der jeg leser om mine venners opplevelser på godt og vondt. Noen av de gir veldig mye og skriver utfyllende om seg selv og sine, mens andre er mer reserverte.
Innimellom "stjeler" jeg andres innlegg, det heter å dele. Dette gjør jeg når jeg synes det andre mener også passer for meg, og det jeg selv står for.
Kjenner at jeg fort kan bli hekta på å være her inne og ta del i fellessakapet. Jeg digger det, men prøver alikevel å begrense meg noe.
Fra å ha fått oppdatert meg i hva som har skjedd siden sist jeg var pålogget, les sent i går kveld,
"blar" jeg meg nå videre til ferske  andre nyheter.

Nyheter, å holde seg oppdatert på hva som skjer i mitt nærmiljø, mitt land og i det store utland, har vel også på en måte blitt en hobby, eller rettere sakt en livsstil.
Uten å kommentere 8.mars (kvinnedagen) i denne omgang, så er det klart at jeg er der jeg er, både bevist og ubevist, takket være kvinner som har gått i bresjen for saker de har trodd på og kjempet for.
En av tinga jeg synes vi skylder de, er å holde oss oppdatert, ha egne meninger og mål, og ikke minst å bruke stemmeretten.

Valg vi har tatt, må vi stå for sjøl, på godt og vondt. Det nytter ikke å angre, og det er sjelden vi får en ny sjangse.
Men det vi alle kan gjøre er å ta nye og gode valg, og også justere litt på de gamle.

Det hender jeg hører noen si at alt var bedre før. Det er jeg ikke enig i, men at mye var bedre, ja det kan jeg saktens være enig i.
Ta for eksempel grenda jeg bor i. Her er det så og si ingen ting igjen som skaper vekst og mangfold. Vi har mistet det som var, og kanskje skulle vi som bor her ha justert kursen for lenge siden.
Satt foten ettertrykkelig ned (noen gjorde det), og fått de som bestemte den gangen,til å tenke seg om og revurdere sine valg.

Ei lita grend, javel, med ca. 300 innbyggere, men alikevel, etter min mening, stor nok til at vi kunne ha fått beholdt butikken vår. Og mange nok barn, under skolepliktig alder, til at en barnehage (kommunalt eller privatisert) også kunne ha vært i drift.
På 60 tallet da jeg vokste opp her fantes det to butikker, med fullverdig vareinnhold, slik det gjerne var den gangen i landsens butikker. Det fantes også et bakeri her, en kafè, postkontor og bensinstasjon. Fantastisk!
Og tilåmed besøk av en bankbuss en gang i blant, som var spennende for oss barna å gå innom, og for en service vi fikk den gangen, selv om vi bare hadde to kroner som skulle inn på vår bankkonto.
Det kan vel ikke være så mange her i min lille grend som mener at alt er så mye bedre nå enn det var før?

Vanskeligst er det selvfølgelig for de gamle og syke, vi som er "unge" klarer oss. Men noen ganger er frustasjonen stor, også for oss som både har friske bein og bil på gårdsplassen. Skulle vi være så uheldige å glemme noe nødvendig og viktig på  matbutikken, ja da har du to valg. Inn til sentrum av Trysil er det 2,7 mil, eller til Elverum 3,9 mil.

Og bussforbindelsen, ja den krever et eget kapittel. Det samme gjør fraflyttingen, at det ser ut som at de som bestemmer i kommunen og ellers, vil at alt skal foregå inne i selve sentrum. At våre boliger og verdier her i utkanten ikke lenger har noen verdi, og min undring blir ikke mindre når vi nå vet at stat og kommune ønsker at vi skal være hjemme lenger og få pleie og omsorg, der vi bor etc.

Kjære høyere makter, se ned og hjelp oss alle!!!

Og ikke minst hjelp oss nå, i den "faren" vi ser ut som vi muligens befinner oss i, og nå snakker jeg om verdensfreden.
Jeg leser med uro om hva som skjer, eller kan skje i Nord-Korea. Den unge Kim Jong Un har sakt opp våpenhvileavtalen med Sør-Korea. En avtale som ble inngått og som gjorde slutt på Koreakrigen i 1953. Videre har han også antagelig annulert en ikke-angrepsavtale fra 1991.
Grunnen er at det er innført flere sanksjoner fra FN/ USA, etter at Nord-Korea fortok sin tredje atom prøvespregning nå for ikke så lenge siden.
Sanksjoner som er gjennomført er blant annet at diverse bankkontoer er stoppet/sperret.  Det er, leser jeg, kontoer som involverer romteknologi og handel.

Vi får tro og håpe at denne Kim Jong Un bare skremmer, men at han er en trussel mot USA og internasjonal fred og sikkerhet, er de som forstårseg på det, enige om.

Her er det viktigere en noen sinne å ta de riktige valgene, og det er overhodet ingen skam å snu!!

Tiden flyr i godt selskap heter det, her er det sammen med kaffekoppen og pc`n.
Ikke enkelt dette å finne sin "bedre halvdel", jeg husker noen skrev i minneboken min i 1. klasse på barneskolen:
                     Når du blir gammel og ingen vil ha deg,
                      sett deg på taket, så kråka kan ta deg!!!

Kanskje det er det jeg må!!!
Ihvertfall har jeg nå blitt sulten. Kosen en tidlig lørdags morgen, er over for denne gangen.
Frokosten må bli havregrynsgrøt.
Et valg i tiden...for sunnhet, selvfølgelig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar