onsdag 20. februar 2013

Englevakt!

Hvem voktes av engler og hvorfor?

Jeg har i lengre tid tenkt og fundert på hvem av oss er så heldige å ha englevakt, og hvordan jobber og prioriterer egentlig englene "denne vakten" som muligens er deres hovedoppgave?

I uken som var, leste jeg om flere som uttrykte og priste seg lykkelig over at de hadde hatt englevakt.
Ulykker, på våre ofte dårlige vedlikeholdte veier, riks-og fylkesveier, skjer ofte dessverre, og når de som er innblandet kommer fra ulykken uten fysiske skader av noe slag...ja da sier både de og vi andre, de hadde englevakt.
Altså når vi overlever på mirakuløst vis, da har vi blitt beskyttet/ vernet av et "fenomen", som veldig mange av oss egentlig ikke tror på.

Jeg tenker på den hets og latterliggjøring vår prinsesse Märtha Louise fikk etter sin ENGLESKOLE og boken MØT DIN SKYTSENGEL.

Tror vi alikevel at engler finnes når vi overlever det "store smellet"?
Tror vi på skytsengler?

Sist søndag, tidlig kveld,  kjørte jeg Rv. 25 mellom Elverum og Trysil. Lett snødryss hadde gjort veien noe glatt og sørpete, men langt fra det verste føret jeg har opplevd på denne riksveien.
Det som var utfordringen denne kvelden, var all møtende trafikk, biler/mennesker som var på vei hjem fra forhåpentlig fine dager i Trysil/Trysilfjellet.
Ettersom  trafikken var stor, mest en lang, lang rekke av biler, ja da ble fjernlys en umulighet.
Og det var da, mens jeg satt med skuldrene opp til ørene og stirret så godt jeg kunne på både veien og veikantene, at det slo meg at hvis den store og farlige elgen dukker opp akkurat nå
...ja da får jeg håpe jeg har "englevakt" og overlever sammenstøtet.
For det var ikke mulig å se godt, med lysende i øynene fra alle de møtende bilene!
Og at faren var der, det vet jeg, biler kolliderer daglig med elg i Hedmark fylke.

Tidligere samme dag var det nettopp en bilulykke på denne veien, to biler kolliderte, hvor overskriften i lokalavisen var,-Vi hadde englevakt!-
og det hadde de jo, de kom alle i fra sammenstøtet med livet og helsa i behold.

Hva er så englevakt?
Hva er troen på det som kalles englevakt og skjebne?

Engler finnes i alle religioner, i religioner fra Midt-Østen, Jødedom, kristendom og islam.
I kristendom blir engler omtalt som blant annet beskyttere, -at de sørger for menneskets trygghet og redder oss fra farer.
Noen sier at det var skjebnen som gjorde at de overlevde.
Å tro på skjebnen er å tro at livet er forutbestemt av en ekstern makt, og at livets begynnelse så vel som slutt, er utenfor menneskelig kontroll.
Med andre ord, "Når dagen vår er kommet, så er den der."
Våres dødsdag er forutbestemt, men hvis man unnslipper og overlever alvorlige ulykker, sykdommer etc, er det fordi levedagene ikke er talte ennå...
Denne hjelpa vi får for å overleve, kaller vi ENGLEVAKT!

Hvorfor har da ikke alle mennesker denne beskyttelsen?
Er det ikke engler nok, eller har de andre ting å gjøre...oppe i himmelen?
Hvorfor er det sånn at "dager er talte" for noen i ung alder, mens andre igjen får leve et langt og rikt liv?

Spørsmålene er mange, svarene er få.

Jeg og min familie opplevde i 1973 å miste et kjært familiemedlem, i en trafikkulykke.
Min bror ble 16 år.
Noe jeg har forsonet meg med, og som også har gitt trøst i årene som har gått etter ulykken,
er at "de beste av oss" blir borte fra "vår verden" først, fordi de har fått tildelt andre viktige oppgaver.

Og for meg personlig er det da blitt sånn, at jeg tror det er min kjære bror som er min skytsengel, at det er han som har den viktige oppgaven det er "å passe på" min familie , meg og alle andre jeg har kjær.

Og det føles for meg godt å ha en kjent og kjær... ENGLEVAKT!


-noen opplysninger om engler og skjebnen er hentet fra Kvinneforskermaraton 2007-





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar