mandag 11. februar 2013

Vita Lux

Vita Lux betyr livets lys.

Det jeg her lurer på er hvorfor livet har tatt slutt  for flere kjente personer disse siste dagene?
At lyset har sluknet.

Livet til  journalist, programleder og musiker Knut Nesbø var slutt før helgen,
 likeså  for herr Valebrok, en tidligere sjef i TV2,  og nå  i dag fikk vi høre at Tore Hansen, vokalisten i Unit Five, et populært band fra 70-80 åra, også er død.
Vondt å høre, selv om ingen av de hverken var familiemedlemmer, nære venner eller bekjente av meg.
Men det at alle tre døde etter nokså kort sykdomsforløp, gjør inntrykk og får meg til å tenke.

Tenke på sykdommen kreft og hvor hardt og meningsløst den kan slå til.

Så tenker jeg, hva er egentlig kreft?

Fra Wikipedia leser jeg ;
Kreft er en fellesbetegnelse på sykdommer som skylles ukontrolert cellevekst eller celledeling.
 I noen tilfeller vil veksten/ delingen vokse unormalt, og vil etter hvert gjøre alvorlig skade på vev og organer. Disse celleklumpene, svulstene, kaller vi ondartede, og det er ikke bestandig medesiner og behandling får de til å slutte å vokse.
Men jeg leser videre at svulster som slutter å vokse etter en stund, gjør lite skade og er ikke farlige.
Det er de som er de godartede.

Jeg leser også at det er over 10 000 personer som årlig dør av kreft, og at det er over
26 000 som blir rammet av en eller annen krefttype....og vi har mange forskjellige typer.
 For oss kvinner er det brystkreft som rammer flest, men for gutta er det prostatakreft.

Dystre tall, men det er flere som overlever sykdommen kreft, enn det er som dør.

Nå vet ikke jeg hva slagst krefttyper de personene jeg nevnte ovenfor, døde av, men det jeg vet er at ingen av oss ønsker å få denne sykdommen.
Dessverre så er jeg redd disse onde celleklumpene ikke bryr seg om hva vi mener og ikke mener.
Men at kreft skyldes både arveanlegg, alder og forskjellige miljøfaktorer, som f.eks. røyking og andre forurensende stoffer, det er de lærde enige om.

For noen år siden, retter sakt 7 år og 8 dager i dag siden, sluttet jeg selv å røyke, og etter den dagen har jeg hverken holdt i en sigarett eller hatt noe sterkt ønske om å begynne på`n igjen.
For meg var det enkelt å stumpe røyken for godt, da jeg innså at jeg ikke lenger ville ta sjangsen på å risikere å bli syk og dø tidlig.
Akkurat det skremte mest, så da min lille nydelige mormorjente på noen år fortalte meg at det var farlig å røyke ,og sa "glad i deg mormor", ja da var det enkelt å stompe røyken.

Men å slutte å røyke, eller aldri begynne, gir ikke noen garanti for å ikke få kreft. Å ta godt vare på seg selv, spise sundt og trene daglig, mener de som kan noe om det, at vi reduserer faren for å bli syk. Jeg tror også at det er viktig at vi er fornøyde og tilfredse med det livet vi lever og ikke går rundt å "bærer" på nag, misunderlse og vonde tanker. 

LEV GODT OG TA VARE PÅ  DITT VITA LUX !






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar